Blog30 sep 2024

Financiële administratie

Bankzaken automatiseren voor een efficiëntere administratie

Zorginstellingen hebben te maken met complexe financiële stromen en administratieve processen, van betalingen door verzekeraars tot facturen van leveranciers. Om deze financiële processen zo efficiënt en nauwkeurig mogelijk te laten verlopen, kan automatisering een grote rol spelen. Door banktransacties automatisch te verwerken en in de boekhoudsoftware te koppelen aan de juiste rekeningen en crediteuren, besparen zorginstellingen kostbare tijd en verminderen ze de kans op fouten.  

In deze blog bespreken we hoe een bankkoppeling en het automatisch verwerken van banktransacties zorginstellingen helpt hun financiële administratie te stroomlijnen, voor meer tijd, aandacht én geld voor zorg. 

 

Meegaan met de tijd om de zorg efficiënt te houden 

Het is bij veel zorginstellingen nog steeds de norm om bankmutaties handmatig te importeren in de boekhoudsoftware. Dit is een tijdrovende, saaie, en vooral foutgevoelige taak, maar ook een cruciale. Om dit efficiënt te verwerken is het goed om een bankkoppeling te hebben met de boekhoudsoftware. Dit neemt het handwerk weg en geeft medewerkers meer tijd voor uitdagender werk. Een logisch vervolg op een bankkoppeling is het automatisch verwerken van banktransacties.

De zorg wordt steeds duurder en de personeelstekorten blijven groeien. Het optimaal inrichten van bedrijfssoftware met geautomatiseerde oplossingen is een laagdrempelige oplossing om hier grip op te krijgen. 

Wat is een bankkoppeling?  

Een bankkoppeling is een directe connectie tussen de bank en je boekhoudsoftware. Hierdoor worden banktransacties automatisch geïmporteerd in de boekhoudsoftware. Dit bespaart tijd door het handwerk weg te nemen en is door een beveiligde API verbinding ook secuur.

Automatisch banktransacties verwerken, wat is dat? 

Automatisch banktransacties verwerken houdt in dat na het importeren de mutaties automatisch worden gekoppeld aan een tegenrekening, crediteuren en/of debiteur. Hierdoor is overbodig om het handmatig op te zoeken of in te voeren. Dit betekent nauwkeuriger en efficiënter werken voor je zorginstelling.  

Voordat de banktransacties automatisch verwerkt kunnen worden is het handig om automatische regels in te stellen middels een transactiecode. Dit kan gebaseerd zijn op factoren zoals bedrag, bijschrijving of begunstigde.  

Nadat alles is ingesteld is het één druk op de knop om de geïmporteerde banktransacties automatisch te laten verwerken. Let wel dat het belangrijk is om regelmatig te controleren of alle transacties correct zijn toegewezen. Zo nodig kunnen correcties altijd handmatig uitgevoerd worden.  

De voordelen van een bankkoppeling & automatisch banktransacties verwerken

Tijdsbesparing:

Neem het tijdrovende handwerk weg bij werknemers en geef ze ruimte voor uitdagender werk. Dankzij de automatisering hoeven afschriften alleen gecontroleerd worden

Nauwkeurigheid:

Door zaken te automatiseren voorkom je menselijke fouten. Geen betaling wordt over het hoofd gezien en typefouten worden volledig weggenomen.

Realtime inzichten

Direct inzicht in de cashflow en de financiële status om bij te sturen indien nodig. 

Compliance en rapportage

Boekhouding is en blijft up-to-date, wat vooral voor naleving van boekhoudkundige regels makkelijker maakt.

Conclusie:  

De bankkoppeling en het automatisch verwerken van banktransacties zijn makkelijk in te voeren aanpassingen in je bestaande software die grote impact hebben op een efficiëntere financiële administratie met minder fouten. Dit maakt het mogelijkheid om een nauwkeurige en actuele boekhouding bij te houden waarbij je kunt bijsturen indien nodig.  

 

Heb jij interesse om de administratie te verslimmen door het automatiseren van je bankzaken, maar kan je wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op via info@stippt.nl of via de knop hieronder. Onze specialisten kunnen je ondersteunen bij het optimaal inrichten van de boekhoudsoftware. 

Neem contact op

Bekijk onze laatste klantverhalen

“Het ontzorgen en weten dat de boekhouding volledig en correct is, geeft ons de mogelijkheid om snel analyses te maken. De samenwerking met Stippt zorgt dat ik dat stuk los kon laten.”

Manager financiën bij Talma Urk

Bekijk hele klantverhaal

“Wij hebben dus te maken met verschillende declaratievormen. Ik ben heel blij dat MijnZorgdeclaratie ons bij de declaraties ondersteunen.”

Zorggroep ’t Achterhuus

Elly Offinga, Office Manager

Bekijk hele klantverhaal

“MijnZorgdeclaratie verzorgt, nadat we de uren hebben ingediend, eigenlijk de rest. Ook als we vragen hebben wordt er altijd snel gereageerd.”

Jeugddorp De Glind

Renate Reiber

Bekijk hele klantverhaal

Bekijk ook eens deze kennisbank artikelen

18 aug 2025

“Over leren, leiden en verbinden: Kiana en Hidde in gesprek”

Een frisse start bij Stippt draait om meer dan nieuwe collega’s en processen: het gaat ook om cultuur en visie. In dit gesprek delen Kiana Saeid en Hidde ten Brink hun eerste indrukken, drijfveren en toekomstvisie.
Lees meer
Factsheet13 aug 2025

Wat hoort er in een personeelsdossier binnen de zorg? (En wat liever niet…)

Stippt legt uit waarom een compleet en zorgvuldig beheerd personeelsdossier in de zorg cruciaal is voor veilige, kwalitatieve zorg – met naast wettelijke documenten ook diploma’s, VOG’s en functioneringsgegevens – en waarom verzuim- en personeelsdossiers strikt gescheiden en AVG-proof moeten zijn.
Lees meer
Factsheet04 aug 2025

Top 5 fouten bij DBC-registratie (en hoe je ze voorkomt)

Foutieve codering, te late afsluiting of ontbrekende zorgactiviteiten: veelvoorkomende valkuilen die leiden tot afkeuring of terugvordering. In deze blog deelt Stippt de vijf grootste DBC-fouten én praktische oplossingen om ze te voorkomen. Optimaliseer je registratieproces en voorkom verlies.
Lees meer

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Zo ben jij elke maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de zorg! Schrijf je in